KINECTING STRINGS – Mora Edutainment

OPEN CALL imagine

Kinecting Strings

  1. Informaţii generale proiect
  • Artele spectacolului (Teatru de animatie)

Denumirea proiectului cultural : KINECTING STRINGS

1. Solicitantul

Mora Edutainment

Infintata in august 2015 MORA Edutainment este o companie formata din tineri actori care aduc copiiilor bucuria jocului si a povestilor create cu drag pentru ei. Desi numele este recent, fiecare dintre membrele fondatoare au o experienta vasta in lucrurl cu copiii.

Monalisa Toncu este proaspat absolventa a Masterului de Teatru de Animatie, din cadrul Universitatii Nationale de Actorie Teatru si Cinematografie „I.L. Caragiale” si este in membru fondator al trupei MORA Edutainment, precum si colaborator permanent al teatrului Tony Bulandra din Targoviste.

Raluca Radulescu este absolventa a masterului de Pedagogii Alternative și Artă teatrala în educație din Cadrul Universitatii Bucuresti și absolventă a Universității Media, secția Regie de Film și TV. De asemenea urmeaza o specializare în Pedagogia Alternativă Waldorf, în cadrul cursului de pregătire pentru educatoare realizat de Asociația Educatoarelor Waldorf din Sud-Estul României. Are o  experiență peste de 10 ani în lucrul cu copii și tineri, în gradinițe, școli și alte spații destinate diferitelor activități pentru cei mici, in București și Brașov.

De ce EDUtainment?

Credem cu tarie in puterea exemplului. De aceea, incercam sa ne depasim mereu limitele si sa propunem activitati menite sa educe, nu numai sa distreze. Pentru ca prin joc se invata cel mai simplu, am gasit, credem noi, solutia pentru un entertainment la un alt nivel. Jocul teatral este elementul ce sta la baza oricarui tip de entertainment. Prin joc teatral putem crea povesti nemaiîntâlnite, fie prin simpla prezență a unui actor in fata copiilor sau prin personaje de poveste. Copiii inteleg conventia teatrala, ei nu sunt pacaliti, ci se lasa in voia jocului propus si impreuna cu ei, am descoperit ce lucruri ii intereseaza, ii fascineaza sau ii provoaca.

Am constatat deci ca teatrul si educatia se imbina perfect si astfel pot lua nastere o multitudine de activitati menite sa educe dar sa si relaxeze copiii.

2. Sumarul proiectului cultural

Este un proiect ce vizeaza imbinarea traditionalului cu tehnologiile societatii actuale intr-o maniera inovatoare si accesibila tinerilor datorita “ustensilelor” generatiei lor. Pe scurt,  proiectul imbina senzorii kinect cu manuirea unei marionete.

3. Justificarea proiectului cultural

Sistemele și tehnologiile utilizate în teatrul de animație au fost inventate pentru a rezolva probleme tehnice ridicate de transpunerea în scenă a ideilor artistice. Pe masură ce arta evoluează însă tehnologiile trebuie să se dezvolte constant pentru a satisface nevoile artistului. Aceste nevoi apar din diverse motive precum evolutia societații, apariția unor noi materiale sau tehnologii, noi curente, cererea de spectacular fiind din ce în ce mai mare.

Metodele tradiționale pot parea învechite însă evoluția artei în general presupune obligatoriu un dialog cu tradiția. Iată care este deci procesul evoluției: învățarea, însușirea și aplicarea noțiunilor tradiționale (ele reprezentând fondul) și trecerea la a crea forma, inventând sau folosind tehnici inovative existente deja, tehnici multimedia. Dar despre ce tehnici inovative vorbim?

În artă există mai multe medii și căi de comunicare a mesajului artistic. Aceste căi (fie ele sub forma unui text, sau un mesaj video sau audio) întrepătrunse și utilizate împreună, în același canal de transmisie formează multimedia.

În mod obișnuit, acest conținut informațional este prelucrat de calculatoare sau diverse dispozitive electronice, însă el poate face parte și dintr-un spectacol live, de teatru.

Acest proiect vizeaza  folosirea unor noi tehnologii digitale de manuire a marionetelor, excluzand tehnicile binecunoscute precum Motion capture, Waldo Puppetry sau Machinima. Aceste tehnici  presupun mult timp de pregatire , cu etape multiple in crearea unui singur personaj. Ceea ce propunem este o a patra tehnologie, neexploatata indeajuns, si anume tehnologia Kinect.

4. Scurtă descriere a contextului în care se va realiza proiectul cultural

Ideea acestui proiect a pornit de la o dorinta mai veche, de a aduce laolalta tehnicile generatiei noi si vechile traditii. Societatea actuala este impanzita de noi tehnologii care au ca scop usurarea unor procese, care au multe beneficii, crescand ritmul de miscare al lumii.

Desi cu multe beneficii si satisfactii pentru adulti si tineri deopotriva , se pare ca in randul celor mai mici, aceste tehnologii pot dauna dezvoltarii armonioase ale copiilor, daca sunt folosite necorespunzator si fara masura. De aceea, este nevoie de o incetinire a unor procese, pentru a da timp copiilor si tinerilor de a-si gasi propriul ritm si a isi gasi vocea creativa.

Sub marea umbrela a teatrului sta proiectul KINECTING STRINGS, care ii apropie pe copii spre teatrul dedicat lor, teatrul de animatie. Lucrurile se armonizeaza si prind contur prin folosirea unor mijloace familiare copiilor din ziua de azi impreuna cu arta manuirii de marionete. Miza acestui proiect este starnirea curiozitatii copiilor in ceea ce priveste posibilitatile de a manui o marioneta, de a folosi mijloace digitale si de a pune „la treaba” imaginatia creatoare a fiecaruia dintre participanti.

Prin acest proiect putem deschide noi usi spre o educatie artistica, libertatea alegerii scenariului pe care il vom sustine poate avea diverse teme de la educatia teatrala la educatia fata de natura etc.  Acest proiect este un bun sustinator al artei contemporane, imbinarea traditionalului cu tehnologiile avansate ofera acest lucru.

Pentru ca este un proiect innovator (la noi in tara cel putin) vom avea parte si de  debuturi artistice pornind de la graficienii care vor “construi” mediul 3D pentru povestea transpusa cu ajutorul marionetei si senzorilor kinect, pana la coodonatorii atelierelor.

Dupa acest proiect participantii in mod sigur vor privi spectacolele de animatie intr-un alt mod, cu atat mai mult, vor recunoaste imbinarea tehnologiilor digitale cu spectacolele de animatie clasica, stanind astfel dezvoltarea de audienta.

Cu ajutorul atelierelor si a structurii lor vom ajunge la o dezvoltare a creativitatii participantilor dar si a dexteritatii (invatarea manuirii unei marionete), cu atat mai mult vom atrage copii de partea noastra avand in vedere ca interfatele create, mediul kinect si tot ceea ce presupune va fi similar cu interfata unui joc video in care participantul isi va putea alege personajul, caracteristicile acestuia etc.

Valoarea adăugată a proiectului

Participantii din cadrul proiectului sunt tineri neinitiati in artele spectacolului, iar scopul general este imprietenirea cu traditia si invatarea notiunilor de baza pentru a crea mini spectacole interactive, cu marionete manuite in fata senzorului Kinect. Povestile spuse vor fi create de participanti, alaturi de actorii-traineri si artisti grafici.

Acest proiect va fi si un factor de atractie pentru tinerii liceeni care pe parcursul atelierelor pot descoperi dorinta de a cunoaste aceasta lumea a teatrului de animatie devenind astfel potentiali studenti ai sectie papusi-marionete, ai Facultatii de Teatru.

5. Scop şi obiective

  • Scopul proiectului cultural

Intr-un cumul de 7 zile, participantii vor lua contact cu teatrul de animatie, vor invata sa manuiasca si sa joace mici scenarii cu marioneta . Cu aceste ateliere urmarim dezvoltarea creativitatii si dexteritatii participantilor precum si potentiali de audienta a teatrului in general, aducandu-I aproape.

In timpul celor 7 zile de pregatire in arta manuirii unei marionete, acestia se vor intalni si cu senzorii kinect. La ateliere vom construi mici scenarii pe care le putem pune in aplicare cu ajutorul graficienilor care vor genera pe ecranul de proiectie al kinectului situatiile necesare.

  • Obiective generale şi specifice ale proiectului cultural

Dezvoltarea creativitatii si a dexteritatii beneficiarilor

6. Grupuri ţintă şi beneficiari

  • Grupuri ţintă

clasele V – VIII ( 11 – 14 ani) si IX – XII ( 15 – 18 ani)

  1. b) Beneficiari

Se vor  forma grupuri de cate 10 copii cu doi coordonatori. Participantii vor invata sa manuiasca o marioneta, sa creeze mici scenarii pe care mai apoi vor fi transformate intr-un spectacol live.

7. Activităţile proiectului cultural

  • Pre-productie: in aceasta etapa graficienii si animatorii 3D vor avea o perioada de pregatire a interfatelor, randarea senzorilor, testarea miscarilor, instalarea driverelor, programelor necesare, etc – 2 luni
  • ateliere (pregatire) care propun invatarea manuirii unei marionete ajutand astfel la “imprietenirea” tinerilor cu teatrul de animatie, dezvoltarea artistica – pe baza artei teatrale, dezvoltarea creativitatii si a dexteritatii – 1 saptamana intensive in cadrul unui workshop
  • folosirea propriu-zisa a senzorilor kinect, setati sa recunoasca imaginea unei marionete. Graficienii vor construi imagini, situatii stabilite anterior.
  • Spectacol live in care participantii vor “introduce” marioneta in perimetrul senzorilor kinect. Se va crea astfel un mediu digital , interactiv intre miscarile marionetei si proiectia de pe ecran.  Mai clar, ceea ce se va intampla in fata kinectului va avea efect direct in proiectia de pe ecran, pe care spectatorii o vor putea viziona live.
  • Repetitie pentru sound&light design pentru spectacolul final
  • Promovarea proiectului

8. Rezultatele şi impactul proiectului cultural

a) rezultate (rezultate imediate anticipate)

In urma atelierelor, beneficiarii vor fi pregatiti in ceea ce priveste teatrul de animatie precum si al tehnologiilor digitale starnind astfel interesul spre arta teatrului de animatie.

  1. Produsele proiectului cultural ( publicaţii, CD-ROM-uri, website)

DVD pentru fiecare beneficiar cu spectacolul filmat.

  1. Impactul proiectului cultural (efecte scontate pe termen mediu şi lung)

Este un proiect innovator cu care pe termen lung vom incerca sa aducem deopotriva si adultii si copii spre teatrul de animatie.

9. Evaluarea proiectului cultural

Efectul il va avea spectacolul in sine si raspunsul publicului, plus un chestionar aplicat copiilor in care vom afla ce beneficii au avut de pe urma proiectului

metode de evaluare:

  • Observatia
  • Chestionarele
  • Reactia publicului

Surse : atelierele vor fi predate dupa metoda Viola Spolin si Sylvia Rotter (partea de joc) unde evaluarea se face cu copiii dupa fiecare sesiune, iar partea de predare a manuiri unei marionete cu ajutorul coordonatorilor.

10. Continuitatea şi sustenabilitatea proiectului cultural

Continuarea ascestui proiect consta in posibilitatea de a participa cu mini spectacolele realizate in festivale dedicate teatrului de animatie, prezentate ca spectacole de sine statatoare si ca workshopuri punctuale pentru tineri actori si copii deopotriva.

Sustenabilitatea proiectului: tot ceea ce va fi creat pana in perioada workshop-ului (interfatele, marionetele, kinect-ul etc) vor putea fi reutilizate cu diferiti copii in diferite cadre si actiuni.

Spectacolele realizate pot deveni baza unor povesti ample, realizate nationat sau chiar international. Se poate creea o serie de noi spectacole, finalizand cu un colaj (national / international) cu povesti diferite, pe acelasi suport 3D. Se vizeaza astfel stimularea creativitatii si a crearii de noi forme, pe fondul primelor spectacole.

Ca masura de prevenire, pe langa cei 10 beneficiari inscrisi la proiect vom avea si o rezerva de doua persoane pentru a nu scadea numarul participantilor sub limit ape care ne-am propus-o si anume 8 beneficiari.

Analiza SWOT

StrenghtsWeaknessesopportunitiesThreats
Inovatie     Dezvoltarea creativitatii si a dexteritatii   Imbinarea traditionalului cu tehnologiile digitale actuale   Folosirea tehlogiei kinect intr-un mediu neexploatat indeajuns   Sustenabilitatea si replicarea proiectului  Resursele informationale in legatura cu tehnologia kinect sunt deficitarePosibilitatea de a dezvolta parteneriate cu dezvoltatori economici     Exploatarea tehnologiei kinect   Posibilitatea alegerii unor teme importante: educatie teatrala, educatia fata de natura, familiala etc.  Intampinarea unor dificultati in perioada de pre-productie datorate noutatii proiectului (nu putem controla erorile aparute, testele esuate, programele functionale ale softului)     Posibilitatea retragerii unora dintre beneficiari

Desfasurator:

ETAPA 1: PRE-PRODUCTIE

In aceasta etapa avem urmatoarele:

  • Achizitionarea PC-ului
  • Achizitionarea kinect-ului Microsoft xbox One si a driverelor aferente
  • Achizitionarea programului de scanare
  • Achizitionarea programului pentru interfata 3D – game engine
  • Crearea interfatelor 3D (graficianul va crea un numar de 4-5 interfate, 4-5 medii, 4-5 situatii, actiuni, conflicte, personaje. )
  • Scanarea marionetelor si implementarea miscarilor in mediul kinect precum si testarea acestora.
  • Testarea randarii live a miscarii marionetelor

Interfata 3D – poate reprezenta atat medii familiare copiilor participanti dar si medii abstracte, fara forme definite sau obiecte fixe.  Interactiunea cu interfata 3D se va face atat prin mediul in sine, cu marioneta, dar se vor putea introduce si alte obiecte fizice, randate live prin senzorul Kinect.

In functie de grupele de varste interfatele vor varia, pentru a stimula imaginatia si creativitatea participantilor.

„Regia” micilor scenarii de lucru va fi una colectiva, in care instructorii atelierelor vor da cateva impulsuri dar „povestea” va fi creata cu ajutorul copiilor. Povestile nu vor avea un caracter narativ clasic, ci mai degraba vor fi exercitii de stare si miscare, pe muzica.

Scanare 3 D

Se va folosi o interfata care va recepta obiectele din fata kinectului si apoi le randeaza live pe „scena virtuala” adica interfata creata cu promagramul UNITY – game engine.

Primul pas este de a scana un model real ( obiect sau marioneta) cu ajutorul unui soft de reconstructie, apoi textureaza modelul folosind informatiile de culoare din kinect (va avea instalat driverul specific intre kinect si windows, kinectsdk)

Se creeaza astfel un sablon pentru fiecare obiect in parte.

Se scaneaza apoi si mainile manuitorului pentru a recepta culoarea pielii acestuia, in vederea filtrarii ulterioare si eliminarea lor din „cadru”.

In timpul spectacolului, softul recepteaza toata imaginea si o reda in timp real pe ecran .

ETAPA 2: PRODUCTIE

-atelier compact-

7 zile

Atelierele vor fi sustinute in 2 timpi (orele 12.00  -14.00 / 17.00-19.00) cu un numar de 8-10 participanti, pe durata a 2 h. *

Ziua 1

T1

  • Jocuri de cunoastere

Jocul numelor  – participantii stau in cerc si fiecare isi va spune numele, adaugand numele sau la cele de dinaintea sa, mentinand contact vizual cu fiecare membru numit, ultimul din cerc trebuind sa ii numeasca pe fiecare.

  • Jocuri de energizare / incalzire / ritm

Sa ne scuturam din cap pana in picioare– participantii stau in cerc. Fiecare participant ridica o mana si o scutura de 10 ori numarand  cu voce tare. Urmeaza mana stanga, apoi pe rand, soldurile, piciorul drept, piciorul stang. In aceasta ordine se repeta crescator sau descrescator marind sau scazand viteza de numarare si de scuturare.  Se urmareste prin acest joc relaxarea intregului corp, prin cresterea sau scaderea tempo-ului la numarat.

Darli da – cu impuls – Se invata binecunoscutul ritm „Darli-da” si apoi se joaca in cerc, „pasand” ritmul de la unul la altul printr-un impuls. Jocul concentreaza atentia pe ritm si miscare, fiind totodata si un joc bun pentru energizarea grupului.

  • Jocuri de dexteritate / atentie / concentrare

Cine initiaza miscarea / Liderul – joc de atentie si concentrare –  Liderul este un joc introductiv pentru seria oglinzilor. Participantii stau in cerc, iar un jucator este trimis afara din camera in timp ce jucatorii aleg un conducator al unei miscari pe care toti o vor reflecta. El poate modifica oricand miscarile iar grupul trebuie sa le reflecte intocmai. Cel care a iesit  este chemat inapoi si trebuie sa descopere conducatorul, studiind cu atentie fiecare participant. Este un joc ce ii forteaza pe copii sa isi priveasca cu atentie colegii dar in acelasi timp participantii sunt si ei expusi, fara insa a simti un grad mare de disconfort, atentia lor fiind mutata nu pe ei, ci pe liderul jocului.

Mingea imaginara: Este un joc de implicare in actiunea grupului. Vom forma un cerc, vom „lua” o minge invizibila si o vom introduce in joc. mingea trebuie sa mearga de la unul la altul. Cand jocul este in desfasurare, anuntam ca mingea devine mai usoara sau mai greu, sau i vom da anumite culori.

Tabloul: este un joc de interactiune a grupului, creeaza fluenta si energie: o persoana merge pe scena si incepe o actiune simpla. Dupa ce vad actiunea sa, ceilalti copii i se alatura unul cate unul pana ce sunt implicati toti.

T2

  • Prima intalnire cu marioneta ( prezentarea marionetei: cum merge, cum se uita, principii de baza, rolul fiecarui fir. Demonstratie.)
  • Prime exercitii de manuire – vom inmana fiecarui copil cate o marioneta apoi vom relua explicatia principiilor de baza. Fiecare copil va face „cunostinta” cu marioneta, va trage de fire pentru a vedea cum functioneaza si apoi vom face in grup o serie de exercitii de miscare a marionetei pentru a intelege principiul manuirii. Vom recurge si la lucrul individual.

Ziua 2

T1

  • Exercitii de manuire: exercitiile propuse sunt cele de baza (vom invata rolul fiecarui fir, mersul marionetei, diferite atitudini)

T2

  • Mici improvizatii cu marioneta (vom face exercitii in care copiii vor descoperi noi miscari ale marionetei. Vom propune teme simple in care ei sa improvizeze cu marioneta, in care vor descoperi un anume mers, un anume gest etc. )

Ziua 3

T1

  • Exercitii cu marioneta
  • Mici improvizatii pe echipe

T2

  • Improvizatii pe echipe
  • Intalnirea cu mediul kinect

Participantii vor face cunostinta cu interfata kinect si cu caracterele lor virtuale. Vor exersa miscari cu marioneta in fata senzorului si vor experimenta toate miscarile posibile pe care acesta le capteaza.

Ziua 4

T1

  • Construirea unor mici situatii in mediul kinect

Instructorii vor conduce participantii prin mediul kinect si vor da mici teme si situatii in care acestia sa improvizeze pe interfata redata.

T2

  • Construirea unor mici situatii in mediul kinect

Instructorii vor conduce participantii prin mediul kinect si vor da mici teme si situatii in care acestia sa improvizeze pe interfata redata.

Ziua 5

T1

  • Construirea de scenarii de 3 minute cu echipe de lucru

Instructorii vor forma echipe de lucru cu cate 2 -3 copii si vor construi  impreuna c echipele mici posibile povesti potrivite pentru interfata 3D. Astfel, se vor constru mini scenarii de 3-5 minute pe care copiii le vor exersa.

T2

  • Construirea de scenarii de 3 minute cu echipe de lucru

Instructorii vor forma echipe de lucru cu cate 2 -3 copii si vor construi  impreuna c echipele mici posibile povesti potrivite pentru interfata 3D. Astfel, se vor constru mini scenarii de 3-5 minute pe care copiii le vor exersa.

Ziua 6

T1

  • Consolidarea scenariilor de 3 minute cu echipe de lucru

Se vor puncta exact momentele cheie ale scenariilor exersate si se vor repeta asemenea unei scene dintr-o piesa de teatru.

T2

  • Consolidarea scenariilor de 3 minute cu echipe de lucru, snur in regim de spectacol

Se vor puncta exact momentele cheie ale scenariilor exersate si se vor repeta asemenea unei scene dintr-o piesa de teatru.

Ziua 7

T1

  • snur in regim de spectacol

T2

  • Reprezentatii live

*Fiecare atelier va debuta cu jocuri de energizare / miscare / ritm / dexteritate atat cu corpurile lor cat si cu marioneta.

Scroll to Top
X